20 Musikfavoriter

Agathodaimon
Black/Death/Gothic Metal från Tyskland.

Absolut bäst är deras album Chapter III, men även Serpent's Embrace och nya Phoenix har en hel del bra låtar.



Hemsida


Amon Amarth   
Viking/Death Metal från Sverige.

I princip allt dessa grabbar gör är bra, men bäst tycker jag nog ändå om Fate of Norns, With Oden on Our Side och Twilight of the Thunder God. Fast då Once Sent from the Golden Hall var det första albumet jag hörde med dem har det alltid en särskild plats. Ingen kan veva som dessa grabbar!



Hemsida


The Coffinshakers
Horror/Vampire/Rockabilly/Country från Sverige.

Johnny Cash goes horror? De låter som ingen annan och de gör det för jävla bra! Har ni möjligheten att se dem live någon gång så gör det. Ni kommer inte bli besvikna.



Hemsida


Dark Lunacy
Melodic Death Metal från Italien.

Det var kärlek vid första lyssningen! Forget Me Not är deras absolut bästa album och Devoid ligger på en andraplats. Jag är däremot rätt besviken på The Diarist, men då jag aldrig riktigt gett det en chans kanske jag borde lyssna på det igen och hålla tyst tills jag vet helt säkert.



Hemsida


Diablo Swing Orchestra
Avant-garde Metal från Sverige.

Eller, "kravall-opera" som de själva kallar det. Saknar faktiskt ord för att beskriva denna grupp, ni bör helt enkelt lyssna på dem för att förstå hur otroligt bra och originella de är! Båda deras album ligger lätt i topp bland mina favoriter.

 

Hemsida


Haggard
Symphonic/Death/Medieval Metal från Tyskland.

18-mannaband, need I say more? Tenoren Fiffi Fuhrmann sjunger helt underbart och även Gaby Koss, sopran, som dessvärre bara är med på ett album, Eppur Si Muove. Gillar inte riktigt de nya sångerskorna, så de var ett nedköp.



Hemsida


Hollenthon
Symphonic Black Metal från Österrike.

With Vilest of Worms to Dwell är sjukt bra! De andra albumen är knappast dåliga de heller ;)
Fantastiska körarrangemang och underbara melodier. Lyssna nu!



Hemsida


Illnath
Melodic Black Metal från Danmark.

Världens bästa och trevligaste sångare - Narrenschiff!!! Har sett dem live i Danmark två gånger och båda spelningarna var mer än väl värda resorna dit. Minns den första spelningen på Musikhuset Elværket i Helsingør. Två eller tre skitkassa death metalband skulle spela innan dem och de kom igång sent, så Illnath började inte spela förrän runt 1 på natten och då måste jag tillägga att vi åkt hemifrån tiiidigt på morgonen. Jag somnade t.o.m. under det ena förbandet, hur många kan skryta om det? ;)
Hur som helst, sång i världsklass (high-pitch, low-pitch OCH clean, hur många sångare kan det?), texter i världsklass och melodier i världsklass. Helt enkelt ett jävligt bra band!



Hemsida


John Dowland
Klassisk kompositör, sångare och lutspelare från England.

Jag fick i uppdrag av min sångpedagog att lära mig "Come Again, Sweet Love doth now Invite". Hade innan haft problem med att lära mig låtarna hon tilldelat mig, då de var så tråååkiga. Denna lärde jag mig dock direkt och jag sjöng den fan i mig riktigt bra. Började sedan lyssna mer och mer på hans musik och jag fastnade totallt. Denna man har skrivit enormt många bra låtar och texterna är helt otroliga. Att han inte är mer känd än vad han är känns ofattbart! Dock finns det en hel del band som hämtar inspiration från honom än idag, så som Aesma Daeva och Die Verbannten Kinder Evas.



Hemsida


Mad Sin
Psychobilly från Tyskland.

Psychobilly när den är som bäst och som röjigast! Köfte DeVille gör hela bandet och jag vill så gärna se dem live någon gång. Dessvärre har de inte släppt något album sedan 2006, bortsett från samlingsalbumet 20 Years in Sin Sin som kom förra året.



Hemsida


Mercenary
Melodic Death Metal från Danmark.

Ännu ett bevis på att Danskarna faktist kan spela metal de också. Även om de har inslag av power så låter det ändå bra. Jag gillar verkligen att de ofta lägger stämmor med growl när han sjunger clean. 11 Dreams och The Hours that Remain är de album jag lyssnat mest på och som är de allra bästa. Architect of Lies som släpptes förra året har jag ännu inte lyssnat på.



Hemsida


Wolfgang Amadeus Mozart
Klassisk kompositör från Österrike.

The man. The myth. The legend. Behöver jag säga mer?
Hörde Nattens Drottning-arian, från Trollflöjten, som liten och förälskade mig i operans värld. Sjöng väldigt ofta när jag var yngre, men bara när jag var ensam och ingen hörde. Så är det väl än idag :P



Hemsida


Nekromantix
Psychobilly från Danmark.

Även om deras senaste album, Life Is a Grave and I Dig It!, var en besvikelse så gillar jag dem ändå. De har många "hits" i bagaget som man nästan aldrig tröttnar på.



Hemsida


Opeth
Progressive Death Metal från Sverige.

Åh, vad jag älskar Opeth! Mikael Åkerfeldt sjunger som en ängel (och han låter nästan ännu bättre live!) och känslan man får när man lyssnar på dem är obeskrivlig. Blackwater Park är mitt favoritalbum med dem, då det hängt med längst. Låten Harvest finns med på min topp 3 av världens bästa låtar!



Hemsida


Sirenia
Gothic Metal från Norge.

Morten Veland skapade Sirenia när han bröt med Tristania. Deras två första album är kanon. Sedan sålde de ut sig helt och tog in värdelösa sångerskor. Deras senaste två album innehåller väl totalt 4-5 lyssningsbara låtar. Trots att de underbara körerna fortfarande finns med så är magin helt borta. Sämre texter, värdelös sång och ibland låter det mer som pop än metal.



Hemsida


The Sisters of Mercy
Rock/Postpunk/Goth från England.

Min syster Tina lyssnade på dem när hon var yngre och när jag sedan var i 14-års åldern lånade jag hennes album. Fick då en massa konstiga flashbacks, så jag måste ha känt igen musiken från då min syster lyssnade på dem. Musiken är i alla fall underbar och detta är ett av ytterst få band som både jag och syrran kan lyssna på :P



Hemsida


Theatre of Tragedy
Gothic Metal från Norge.

Theatre of Tragedy var det första Gothicmetal-bandet jag lyssnade på och som fick mig i sitt grepp och förändrade min musiksmak (och mitt liv?) för evigt. Velvet Darkness they Fear är ett utav världens bästa album genom tiderna. Beauty and the beast-tema, magiska melodier och underbara texter. Även om Liv Kristine knappast är min favoritsångerska så passar hennes röst verkligen in här.
Senare ändrade de i och för sig stil helt. En försämring, ja, men helt ok musikmässigt. Deras senaste album Forever is the World har jag dock inte orkat lyssna på ännu. Storm var ok, men ingen höjdare.



Hemsida


Tiger Army
Psychobilly från USA.

Ibörjan avskydde jag psychobilly! Den ni, det hade ni väl aldrig trott? När jag samåkte med Elin och Anders a.k.a. Träskodansken till jobbet så lyssnade de alltid på psychobilly och jag klagade jämt tills de spelade Tiger Army. Sedan började jag istället att tjata på dem att spela, istället för att stänga av. Jag fastnade direkt och även fast de blivit lite kommersiella på sistone så gillar jag dem fortfarande.



Hemsida


Trail of Tears
Gothic/Symphonic/Black Metal

Från början tyckte jag bäst om deras äldre album och tyckte att de nya var sådär. Nu tycker jag istället tvärt om. Jag gillar fortfarande de gamla albumen, men jag tror nog att Existentia är favoriten! Jag tyckte från början inte heller om Emanuelle Zoldans röst (som sjunger på det albumet), men nu tycker jag nog att hon är den bästa sångerskan de någonsin haft. Till och med bättre än Cathrine Paulsen.



Hemsida


Tristania

Om jag var tvungen att säga mitt absoluta favoritband någonsin så skulle det nog ändå bli Tristania. Detta är magi!!! Det finns nog ingen musik som berör mig så pass som den på deras två första album. De gråtande fiolerna, det sorgsna pianot, körerna, Vikebes sagolika stämma, Østen Bergøys änglaröst och Morten Velands growl tillsammans med genomtänkta och vackra texter. Många verkar inte förstå det geniala i texterna, men de lär med allra största sannolikhet inte vara så insatta i grekisk mytologi heller.
När sedan Morten Veland hoppade av försvann magin, men musiken var ändå bra! Nu när Vibeke har lämnat så har jag dock inga förväntningar alls. Deras nya sångerska/skrikerska misshandlar de gamla låtarna brutalt och jag kan slå vad om att hon gör det med de nya som spelas in just nu också!



Hemsida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0