Lågkolhydratkost / LCHF

Många har pratat om detta, jag har läst en del om det och testade att inte äta kolhydrater och socker i ca en vecka och det kändes riktig bra! Nästan värt att testa va?

Här är lite info om LCHF. Den är tagen från Kostdoktorn.se, där man även kan hitta mer info, recept mm.


LCHF står för Low Carb, High Fat. Eller lite kolhydrater, mycket fett.

Kostråd på två rader

  • Ät gärna: kött, fisk, ägg, ovanjordgrönsaker och naturligt fett (ex smör).
  • Undvik helst: socker och stärkelserik mat (ex bröd, pasta, ris, potatis).

Evolution

Man försöker alltså undvika snabbsmälta blodsockerhöjande kolhydrater. De introducerades med:

  • Jordbruket, 9 000 år sedan - spannmål, ex grovt bröd.
  • Industrialismen, 200 år sedan - socker, finmalt vitt mjöl.

Vi har ätit dem en minimal del av människans miljoner år långa utveckling. Våra gener är knappast fullt anpassade till sådan mat än.

Det handlar om att äta mer som förr. Utan ny mat slipper du kanske nya västerländska sjukdomar.



Ät gärna:

Nötkött, fläskkött, lammkött, kyckling, fisk, skaldjur. Skär inte bort det synliga fettet.

Mjölkprodukter: Mjölk, fil och yoghurt (fetaste, ej sockrade smaksatta), grekisk/turkisk yoghurt, ost (ej mager), fetaost, keso, crème fraîche, grädde, smör, bregott, majonnäs.

Du ska inte välja lågfettprodukter och inte sockrade.

Grönsaker som växer ovan jord (de som växer under jord innehåller mer kolhydrater).

Vinägerdressing, majonnäsdressing, linfrön, avokado, oliver, olivolja och rapsolja (ekologiskt odlade).

Ägg, helst ekologiska.

Titta i affären på innehållsförteckningen: Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne bör finnas, för att man skall kunna äta fritt av ett livsmedel. (En lite förenklad nybörjarregel, för att komma igång)

Ät lite av:

chokladbitar

Bönor, linser, frukt (någon enstaka, inte torkad frukt – koncentrerat socker).

Nötter, mandel, solrosfrön.

Någon bit choklad med hög kakaohalt (70%+)

Alkohol – helst i form av torra viner, eller whiskey/konjak (innehåller mycket lite socker)

Avstå helst från:

Potatis, och potatisbaserade varor som chips och pommes frites.

Ris och risprodukter.

Majs, majsprodukter.

Spannmålsbaserade produkter som pasta, bröd, kex, frukostflingor, gröt, välling, pannkakor.

En bit knäckebröd

Korv och andra charkprodukter. Här finns många E-nummer, som till exempel glutamat (E621). Goda undantag finns, titta på innehållsförteckningen. Lidl lär ha bra tyska korvar…

Godis, kaffebröd, tårta. Sockersötade drycker.

Allt socker och allt sockrat. Helst undviks även sötningsmedel.

Margariner.

Omega 6-rika matoljor, till exempel majsolja, solrosolja, sojaolja och jordnötsolja.

Läsk – det lättaste sättet få i sig enorma mängder socker. Undvik gärna även lightläsk som kan underhålla sötsug.

Öl.


Kommentarer
Postat av: brandon

du gör nästan rätt, men pottatis är bra när du tränar, det hjälper att inte bräna muscler och att återhämta dig, socker sägs behövas för att få muscler att fungera dagen efter en jävla hård pass, men jag har också kör utan socker och det fungerade i 3 månader sen dog jag, sen finns det tips och trix beroende på vad du är ute efter, snabbhet, musclebildning, sparring, jag har mina egna trix till nästan allt, om du vill skicka mig en fråga till min mejl [email protected] och jag kan möjligtvist hjälpa dig.

btw jag är inte en jävla pedo som är ute efter dig -.-

2011-01-21 @ 16:45:55
Postat av: brandon

du gör nästan rätt, men pottatis är bra när du tränar, det hjälper att inte bräna muscler och att återhämta dig, socker sägs behövas för att få muscler att fungera dagen efter en jävla hård pass, men jag har också kör utan socker och det fungerade i 3 månader sen dog jag, sen finns det tips och trix beroende på vad du är ute efter, snabbhet, musclebildning, sparring, jag har mina egna trix till nästan allt, om du vill skicka mig en fråga till min mejl [email protected] och jag kan möjligtvist hjälpa dig.

btw jag är inte en jävla pedo som är ute efter dig -.-

2011-01-21 @ 16:49:07
Postat av: brandon

du gör nästan rätt, men pottatis är bra när du tränar, det hjälper att inte bräna muscler och att återhämta dig, socker sägs behövas för att få muscler att fungera dagen efter en jävla hård pass, men jag har också kör utan socker och det fungerade i 3 månader sen dog jag, sen finns det tips och trix beroende på vad du är ute efter, snabbhet, musclebildning, sparring, jag har mina egna trix till nästan allt, om du vill skicka mig en fråga till min mejl [email protected] och jag kan möjligtvist hjälpa dig.

btw jag är inte en jävla pedo som är ute efter dig -.-

2011-01-21 @ 16:51:50
Postat av: brandon

sory sorry sorry sorry sorry min jävla datorn chackade sig själv och skickade samma tre gånger

2011-01-21 @ 16:54:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0