The Princess and the Frog (2010)

När den jazzälskande Prins Naveen av Maldonien kommer till New Orelans blir han lurad av en mystisk voodo-doktor och förvandlas till en groda. I ett desperat försök att bli människa igen ber han om en kyss av den vackra flickan Tiana.
Det här blir starten på ett roligt och spännande äventyr genom träskmarkerna längs Mississippis stränder. En oförglömlig historia fylld med musik, humor och hjärta. Följ med på äventyr där två grodor tillsammans med den kärlekstörstade eldflugan Ray och den trumpetspelande alligatorn Louis ger sig av för att leta reda på den som kan bryta förtrollningen – den 197 år gamla Mamma Odie.




När jag först såg reklam för Princess and the Frog blev jag lite paff på grund av att de skippat det datoranimerade och istället gått tillbaka till riktiga teckningar. Efter att nu ha sett den, flera år senare, tycker jag att det var ett bra drag. Disney, men några få undantag, gör sig bäst i 2D.

Historien är lite annorlunda. Huvudkaraktären Tiana blir själv förvandlad till en groda efter att ha kysst grodprinsen, istället för att prinsen blir en människa igen. Lite roligare än den vanliga, traditionella sagan.

Som vanligt fanns det med roliga och korkade karaktärer och, till min fasa, otroligt många musikalnummer. 3-4 låtar fungerar, men de sjöng lite väl ofta. Låtarna var dessutom inte lika minnesvärda som ur tidigare Disney-filmer och det drar ner betyget för mig.

Betyg: 7/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0