Doomsday (2008)

April 2008 är ingen bra månad för Storbritannien. Det dödliga viruset “The Reaper” skördar hundratusentals liv. En mur byggs kring Skottland för att spärra in de smittade, men 25 år senare påträffas viruset i London. Myndigheterna sätter sitt hopp till en liten elittrupp vars uppgift är att ta sig in i Skottland och hitta ett botemedel. Via satellit har man nämligen sett bilder av överlevande i Glasgow. I täten för räddningsgruppen står den enögde major Eden Sinclair (Rhona Mitra), en av de få som lyckades klara sig levande ur det virushärjade Skottland som liten flicka.

Men det som väntar innanför muren är värre än någon kunnat föreställa sig. Människorna i Glasgow är nämligen inga trevliga typer. Major Sinclair och hennes tappra män befinner sig plötsligt i korselden av ett krig mellan kannibalistiska punkare och medeltida riddare.




Denna film har fått en hel del kritik (i alla fall i de flesta recensionerna jag har läst), men oj vad fel de har, för jag älskar den!
Ibörjan kan man  tro att det är en zombiefilm, pga viruset och det, men det är det inte. Då kan man ju tänka sig att jag skulle vara besviken, men nej, faktiskt inte. Istället för att stöta på köttätande zombiesar får de slåss mot kannibalistiska punkare och riddare.
Det är oftast här som recensenterna tycker att filmen förstörs och spårar ur totalt. Jag tycker snarare tvärtom - att det är då det bästa tar vid! Men kanske är det också så, att de tror det bästa om människor och tycker att detta är helt orealistiskt? Jag däremot kan tänka mig att det faktiskt skulle kunna bli så, för människor är ta mig tusan onda och rubbade.

Neil Marshall är en grym regissör och jag anser att han har lyckats även med denna film!
Tortyr, blod, lemlästning, spänning, action, biljakter, kannibalism, våld och en stor nypa humor. Can't go wrong there! ;)

Betyg: 9/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0