Gutterballs (2008)

Filmen utspelas på en bowlinghall. Där möts två rivaliserande ungdomsgäng och det blir bråk om en utav flickorna. Bråket urartar totalt och det hela slutar med att ledaren för det ena gänget förnedras utav en av tjejerna. Senare på kvällen ger de igen genom att utsätta henne för en extremt brutal våldtäkt.
Dagen efter är det dags för bowlingturnering där de båda gängen skall göra upp om titeln. Då de inte är välkomna under normal öppettid får de komma efter stängning och är, bortsett från vaktmästaren, helt ensamma i bowlinghallen.

Spelet börjar och till att börja med verkar allt frid och fröjd. Men så dyker det upp ett nytt namn på poängtavlorna. Någon vid namn "BBK" slår strike efter strike. Märkligt nog är det ingen som vet vem denne "BBK" är. Dessutom försvinner deltagarna i de båda lagen på ett märkligt sätt, en efter en...
När de kvarvarande deltagarna börjar upptäcka att något är fel är det redan för sent. Dörrarna är låsta och någon där inne tar verkligen spelet på blodigt allvar.



 

Jag hade riktigt låga förväntningar innan jag såg denna, mest pga att jag inte alls gillade Live Feed, regissören Ryan Nicholsons tidigare film.

Jag måste dock erkänna att jag blev positivt överraskad. Det snålades knappast med blodet och det fanns en hel del schyssta och roliga repliker. Vissa mord var dessutom riktigt underhållande och kreativa, och musiken och ljudet var ett stort plus.

 

Men (ja, det finns ett men), jag har riktigt svårt för gaphalsar. Jag tror nog inte att det fanns en enda scen där de pratade i normal samtalston och nästan vartannat ord var svordomar. Det tycker jag personligen blir rätt jobbigt i längden.

Sen tycker jag nog även att våldtäktsscenen i början är liiite väl lång. Att just sådana scener tillhör en utav de få saker som kan göra mig obehaglig till mods måste väl dock nämnas.

 

Hur som helst, Gutterballs är enormt mycket bättre än Live Feed och den är helt klart sevärd. Den hade kunnat få högre betyg om jag sluppit irritera mig på vissa skådespelare och dialoger.

Väger lite mellan en 6:a och en 7:a... Vägrar nämligen att börja med ,5 ;)

Nej, den lilla twisten i slutet, musiken, roliga mord och repliken "Where the fuck is your head?" får helt enkelt avgöra! En svag 7:a blir det.

 

Betyg: 7/10



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0