Neverwas (2005)

Aaron Eckhart spelar psykiatern Zach Riley som återvänder till sin barndomsby för att ta anställning på ett mentalsjukhus i bygden. Hans far T.L. Pierson (Nick Nolte) har en gång i tiden varit patient där och Zach vill förstå varför denne begått självmord när han var barn. Genom sin anställning får han tillgång till arkiverade dokument om sin fars vistelse där. Samtidigt möter Zach den intagne Gabriel Finch (Ian McKellen) som tror sig vara en person från sagoboken om Zachary Small och riket Neverwas, som Zachs far har skrivit.

Zach blir mer och mer påverkad av sitt förflutna när han åter möter sin mor (Jessica Lange) och sin barndomsvän Ally (Brittany Murphy). Sömnlösa nätter plågar honom, precis som de gjorde hans far, och mörkret kryper in över honom när han fördjupar sig i sin fars journal. Zachs intresse av sitt förflutna och Neverwas börjar ta över hans liv. Ju mer han gräver i det desto mer verkar Gabriels kommentarer vara sanna. Finns kanske Neverwas på riktigt?


 

 

Först och främst måste jag bara säga att omslaget till den här filmen är otroligt missledande. Det ger sken av att detta är en fantasy-film och även om det har lite fantasyinslag så är det inte fallet. Det är snarare ett ganska normalt drama och förväntar man sig ett fantasiland blir man besviken.

Jag hade nog tänkt mig att det skulle vara lite mer fantasy över det hela, men det är ändå en bra film som tar upp viktiga ämnen såsom sinnessjukdomar och självmord.

Rollbesättningen är imponerande in i minsta detalj - Ian McKellen gör ett strålande jobb och både Aaron Eckhart, Nick Nolte och Brittany Murphy spelar starkt och trovärdigt.
Ändå saknar den det där som gör en film speciell och det är tveksamt om jag ens minns denna om några år. Den är lite för långdragen och den känns längre än vad den egentligen är (och det är knappast något gott tecken).

Nu känns det som att jag totalsågar den, men så är inte fallet. Det är en bra och helt klart sevärd film, men jag var inte helt inställd på att se ett drama och mina förväntningar var aningen för stora.

Betyg: 6/10

Kommentarer
Postat av: Placebohoe

SV: Jag håller med, hade den haft råare tortyrscener och lite fler hade filmen fått en svag fyra iaf ^^

2011-05-18 @ 10:56:34
URL: http://placebohoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0