Zombie- och Vampyrbullar

Hittade på ett bullrecept igår som jag kände att jag var tvungen att testa. Två olika sorter blev det - Zombie och Vampyr.


Degen är densamma, det är bara fyllningen som skiljer sig en aning.

50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1½ dl socker
1 tsk salt
ca 15 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet, tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt, 37 grader. Rör ut jästen i lite av degvätskan och tillsätt sedan resten. Tillsätt övriga ingredienser.

Låt jäsa 30 minuter övertäckt.

Zombiefyllning: Remonse (smörkräm – ½ smör, ½ strösocker) och päronmarsipan från Odense.
Vampyrfyllning: Remonse (smörkräm – ½ smör, ½ strösocker) och jordgubbsmarsipan från Odense.

Kavla ut degen och bre på remonse, kavla ut marsipanen (hela paketet) och lägg ut på den smörade degen. Rulla ihop och skär ca 1½ cm tjocka skivor och lägg dem i bullformar med snittytan uppåt.

Låt jäsa ca 30 minuter.

Vispa upp ett ägg med vanlig visp och pensla försiktigt på bullarna.

Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 8-10 minuter eller i varmluftsugn 200 grader i 10-12 minuter.





Kommentarer
Postat av: Betty Bones

JÄVLARRR, låter gott!



svar: Jahaa då förstår jag ! :D

2012-06-12 @ 21:38:23
URL: http://bettybones.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0