Pizzabullar

Deg
ca. 40 bullar

½ dl olja
5 dl mjölk
50g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
1 ägg
13 dl vetemjöl

Degen bakas som en vanlig bröddeg. Degvätskan värms till 37° innan jästen blandas i. Arbeta sedan hela dagen tills den släpper bunken. När degen jäst i 30 minuter ska den bakas ut. Jag brukar dela varje sats i två små degar och kavla ut dem till rektanglar (p.g.a. att jag gillar mycket fyllning och annars måste dela rullen, som man sedan får, i två för att bullarna inte ska bli gigantiska och för att de ska få plats i formarna).


Fyllning för tacopizzabullar

1 burk tacosås, valfri styrka (jag brukar ha medium)
500 g köttfärs
1 påse taco spice mix
1 dl vatten
1 lök
1-2 dl riven ost

Fräs löken i lite matfett. Bryn färsen och tillsätt sedan kryddmixen och 1 dl vatten. Rör om och koka utan lock i 5-10 min.

Bred ut ett jämt lager med tacosås på rektangeln/rektanglarna. Strö över köttfärsen och sedan osten.

Fyllning för Capricciosa

1 dl chilisås
1 dl ketchup
1 förpackning strimlad, rökt kalkon, 180 g (alt. skinka)
2-3 st champinjoner, fint hackade
1-2 dl riven ost
Oregano

Bre på chilisåsen och ketchupen och strö över kalkonen, champinjonerna och osten. Lite oregano är även gott att ha på.

När fyllningen är på rullas degen ihop och skärs i lagom bitar, som läggs på plåten (jag använder bullformar) för att jäsa ca 20 min till. Glöm inte sätta ugnen på 225°.

Bullarna kan penslas med olja eller ägg innan de sätts in i ugnen. De är klara på 8-10 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0