Death By Chocolate Cake

 Death By Chocolate Cake

4 1/4 dl mjöl
4 3/4 dl strösocker
1 1/4 dl kakao
1 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
2 stora ägg
2 1/2 dl starkt kaffe
2 1/2 dl filmjölk
1 1/4 dl rapsolja
1 msk vaniljextrakt
 
Värm ugnen till 175C och smöra och bröa tre 20 cm formar, eller fyra 15 cm.
Sikta ned mjöl, kako, bakpulver och bikarbonat i en stor skål. Tillsätt sedan de övriga ingredienserna och vispa ett par minuter tills du har en jämn smet.
Fördela smeten jämnt mellan de smorda formarna. Grädda i ca. 30-35 minuter i mitten av ugnen.
Låt bottnarna svalna 15 minuter innan du stjälper upp dem på ett galler.
 
Chokladfudgefrosting
 
300 g smör
5 dl florsocker
1 dl kakao
200 g mörk choklad
1 dl grädde
1 vaniljstång
 
Smält chokladen i ett vattenbad och låt svalna till rumstemperatur.
Vispa smöret ljust och krämigt och tillsätt florsocker och kakao. Blanda i den smälta chokladen.
Skär ett snitt genom vaniljstången och skrapa ur fröna och blanda med grädden. Tillsätt grädden och vispa ett par minuter tills frostingen är slät och glansig.
 
 
Jag är inte direkt nöjd med min garnering, men jag hade ett paket med röd sugarpaste hemma som var tvungen att användas. Dags att köpa på sig lite mer dekorationsprylar. Pulverfärg, formar, strössel m.m.
 
Ska strax ta med mig tårtan till min syster, för ikväll blir det systermiddag och jag står för efterrätten ^^

Kommentarer
Postat av: dystopia

gah! den ser verkligen to die for ut... :) *dreglar*

Svar: Tack! Tror den är det också o.O
Nocturnia Mayhem

2012-07-20 @ 14:46:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0