Semester 2011: Kraków del 1

Klockan 10 (eller var det 11?) skulle vi checka ut från vårat Hostel i Warszawa och bakisbarnen var inte direkt på topp! Vi packade väskorna och tog oss till tågstationen. Tåget var försenat, men tack vare det hann vi köpa lite käk och körsbärsdricka ^^

 

Det bästa med att åka tåg, förutom det faktum att det nästan är gratis där nere, är att man får se så mycket av landet. Polen är otroligt vackert! :)

 

 

Det första vi (eller jag, Maulin missade henne) fick se när vi kom fram var en nunna! Jag har aldrig sett en irl innan så det var allt lite tufft må jag säga ;)

Vi tog en taxi till det bästa hostelet - Good Bye Lenin. Klockrent namn, rolig personal och det låg rätt bra till geografiskt också.

 


Nu har det gått ett tag sedan resan, minnet är lite luddigt och bilderna ligger i flera olika mappar, så helt ärligt vet jag inte riktigt vad vi gjorde vilken dag, men det är väl kanske inte så viktigt. Jag minns i alla fall när och vart (de flesta, haha) bilderna togs.

Har för mig att vi slappade första dagen, åt världens godaste middag och inspekterade baren vi hade nere i källaren. Jag var tvungen att beställa en Frankenstein-drink. Den var dock rätt äcklig (smakade munskölj) och vi drog oss tillbaka tidigt.




Enligt mina bilder hittade vi dagen efter detta till "våran" bar, nämligen Pub Tower. Ett rock/metal-hak i närheten av Adolf Hitler Platz. Euhm, Rynek Główny w Krakowie menar jag ju, huvudtorget i Old Town ;)

Fulla och glada var vi där och lägg märke till det fantastiska fönstret uppe i taket. Hela stället var i medeltida stuk och låg några trappor ner under jord ^^

 

Nu drack vi väl nästan inget av det som står här på tavlan nedanför, men vill ni veta det svenska priset så kan ni ta det gånger 2, så blir det på ett ungefär. Kan ni fatta att vi tyckte att det här stället var lite dyrt?!

 

 

Den arbetande bartendern som vägrade ta emot dricks! När hon väl tog våra småmynt så gav hon oss shots för pengarna, haha.

 

 

Någonstans efter dessa körsbärs- och citronshots började saker och ting spåra ut...

 

 

Jag tycker att vi kan skylla allt på Bartosz! Han är också bartender där, men var ledig den kvällen. Det var han som började prata om polsk vodka och Maulin och jag var ju tvungna att testa A L L A sorterna. Hasselnöt, körsbär, citron, mint, honung...

 

 

Som sagt, efter detta spårade det ut totalt. Både Maulin och jag har minnesluckor och det var även här Maulin tappade bort sin kamera (och sina tjeckiska pengar!). Det komiska är att hon måste ha tappat bort dem (blivit rånad?) bara några meter från vårat Hostel. Undra vad som hände egentligen?

Jag kräktes halva natten och mådde riktigt, riktigt, riktigt överjävligt dåligt dagen efter.

Polacker är dock väldigt trevliga och hjälpsamma. Den bild som många har av dem här i Sverige (bärplockare och horor) är verkligen inte den rätta. Inte av dem som bor i sitt hemland i alla fall (kan inte uttala mig om de som bor här, då jag inte träffat någon) :)

 

Dagen efter mådde vi som vi förtjänade. Sega små grisar som endast orkade ta sig ut för att hitta föda. Att det skulle vara så pass svårt som det var hade vi dock aldrig kunnat gissa. Alkohol kan man köpa dygnet runt, men mat på en söndag?! Inte konstigt att de är så smala där nere. Vodka-diet? xD

Det var dock mysigt med en promenad genom stan, trots att det regnade.

 

 

Efter en rätt lång promenad hittade vi äntligen något att äta.

 

 

Vi slog på stort med efterrätt också. Maulin käkade en god äpplepaj, men jag kunde inte ens äta min, vad det nu var... Skitäckligt var bara förnamnet! Nog det enda som jag inte gillade i matväg på resan, förutom sauerkrauten då.

 

 

Efter maten promenerade vi runt lite till. Sprit- och sexbutiker är ingen bristvara där nere i alla fall ;)

 

 

Inte så värst roliga bilder kanske, men jag slänger upp det mesta jag har. Vill ge en bild av hur det ser ut där nere, inte bara en massa egobilder på mig och Maulin.

Någon mästerfotograf är jag inte heller och nu i efterhand kan jag önska att jag fotat mer, men jag var upptagen med att ha kul och det är vad som räknas tycker jag :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0