Law Abiding Citizen (2010)

En mans fru och dotter mördas brutalt framför hans ögon. På grund av misstag i brottsundersökningen lyckas den faktiske mördaren undvika allvarligare straff genom att erkänna, men skylla på sin medhjälpare. Den drabbade mannen bestämmer sig för att hämnas på alla: brottslingarna, åklagarna och systemet.


 

Thrillers tillhör knappast min favoritgenre, men denna var riktigt bra. Ett flertal vänner och bekanta har rekommenderat den och nu förstår jag varför.

 

Det som jag uppskattar mest med med filmen är att "The Bad Guy" egentligen inte är ond, att man förstår varför han gör det han gör och man är på hans sida. En sådan sak ger mycket mera djup till en film. Allt är inte svart och vitt.

 

Gerard Butler och Jamie Foxx gör båda ett bra jobb och filmen är stundtals riktigt spännande.

Om jag däremot ska nämna några utav de negativa sakerna så är det att tortyrscenen borde ha varit längre. En fot som sågas av? Come on! Lite mera blod hade de allt kunnat bjuda på. Jag är dessutom inte helt förtjust i slutet. Det är inte katastrofalt dåligt, men dessvärre drar det ner betyget litegrann.

 

Betyg: 8/10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0