Julgodis

Ikväll ska jag fixa lite julgodis. Pappa blev tydligen besviken när jag berättade att jag inte skulle göra och ta med något i år, så min syster köpte lite ingredienser åt mig. Det blir samma godis som förra året, Smörkola och Rocky Road. Så jäkla gott ^^


Smörkola

Cirka 50 stycken
100 g smör
2 2 dl vispgrädde
3 3 dl strösocker
1 1 dl ljus sirap
1 1 tsk vaniljsocker

Gör så här

1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.

2. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.

3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.

4. Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.

 

Rocky Road

12 kakor
600 600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 2 påsar dumlekola
2 2 nävar mini marshmallows
3 3 dl salta jordnötter
1 1 dl skalade pistagenötter

Gör så här

1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).

2. Blanda samtliga ingredienser.

3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.

4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.

 

 


Båda recepten är tagna från förra årets Leila's Jul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0